ΛΙΦΤΙΝΓΚ ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Την επανεξέταση των τελών κυκλοφορίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων που ανακοινώθηκαν πρόσφατα βάζει στο τραπέζι το υπουργείο Οικονομικών με την προσθήκη κριτηρίων οικογενειακών και παλαιότητας σε μια προσπάθεια να γίνουν δικαιότερα. Τα...
μέχρι 13% ακριβότερα από πέρυσι τέλη κυκλοφορίας που προβλέπει ο εφαρμοστικός νόμος πρόκειται, σύμφωνα με τις πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο, να επαναξιολογηθούν προκειμένου η επίπτωση του μέτρου να μην είναι «οριζόντια», δηλαδή να μην επιβαρύνει το ίδιο όλους ανεξαιρέτως τους ιδιοκτήτες. Ο στόχος είναι να μην επιβαρύνονται το ίδιο δύο κάτοχοι αυτοκινήτων, για παράδειγμα 1.800 κυβικών, που το ένα ταξινομήθηκε φέτος και το άλλο πριν από δέκα χρόνια. Η οικογενειακή κατάσταση. Το δεύτερο κριτήριο που εξετάζεται για τη διαμόρφωση του ύψους του τέλους είναι η οικογενειακή κατάσταση του κατόχου του οχήματος. Αν δηλαδή στο προηγούμενο παράδειγμα ο κάτοχος του αυτοκινήτου έχει δύο παιδιά, δεν θα πληρώσει το ίδιο τέλος με έναν φορολογούμενο χωρίς παιδιά, ο οποίος έχει το ίδιου κυβισμού όχημα. Τα δύο αυτά νέα κριτήρια βρίσκονται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, στο τραπέζι του αρμόδιου για τη φορολογία αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Παντελή Οικονόμου με το σκεπτικό να λειτουργήσουν συνδυαστικά, που σημαίνει ότι το αντίτιμο του σήματος θα υπολογίζεται ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου και την ηλικία ταξινόμησης του αυτοκινήτου. Η παλαιότητα Το κριτήριο της παλαιότητας για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας δεν είναι καινούργιο. Από το 2009 ώς και το 2010, οπότε και το αντίτιμο για το σήμα συνδέθηκε με τις εκπομπές των ρύπων, τα τέλη κυκλοφορίας για τα οχήματα υπολογίζονταν μέσω ενός συνδυασμού που προέκυπτε από τον κυβισμό και την παλαιότητά τους. Συγκεκριμένα είχαν καθιερωθεί τέσσερις διαφορετικές κλάσεις. Στην κλάση Α κατατάσσονταν τα αυτοκίνητα πρώτης κυκλοφορίας από το 2005 και μετά, τα οποία και πλήρωναν τα υψηλότερα τέλη. Στη Β' ανήκαν όσα κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά την περίοδο 2000 ώς και 2004, στη Γ' όσα ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά το διάστημα 1996-1999 και στη Δ' όσα είχαν κυκλοφορήσει μέχρι και 31 Δεκεμβρίου 1995. Το μοντέλο αυτό καταργήθηκε από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά, οπότε και τα τέλη συνδέθηκαν με τις εκπομπές ρύπων. Κυβικά και ρύποι Μια άλλη αδικία του ισχύοντος συστήματος είναι ότι για όσα οχήματα ταξινομήθηκαν μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου του 2010 τα τέλη υπολογίζονται βάσει του κυβισμού τους. Από κει και πέρα, για όσα ταξινομήθηκαν από την 1η/11/2010 τα τέλη υπολογίζονται με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν. Η αδικία του συστήματος έγκειται στο γεγονός ότι το ίδιου κυβισμού αυτοκίνητο που ταξινομήθηκε τον Οκτώβριο του 2010 έχει υψηλότερα τέλη από εκείνο που ταξινομήθηκε λίγες ημέρες αργότερα, για παράδειγμα την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.