Η απόβαση των Εμίρηδων στο Σκαραμαγκά




Αλλαγή σελίδας σε έναν από τους πλέον νευραλγικούς τομείς της εθνικής οικονομίας, τη βαριά ναυπηγική βιομηχανία της χώρας.
Μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, η ελληνική κυβέρνηση κατέληξε σε συμφωνία με την γερμανική ThyssenKrupp για τη μεταβίβαση του 75,1% των μετοχών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Abu Dhabi Mar, συμφερόντων Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Με τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ και της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων και κατόπιν της κατάθεσης του κυρωτικού νομοσχεδίου στη Βουλή, κλείνει ένας - έως σήμερα φαύλος κύκλος - για τον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό χώρο που ελπίζεται να οδηγήσει σε νέα εποχή τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά καθώς, αφενός θα απομακρύνει τον κίνδυνο του λουκέτου για τη μεγαλύτερη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, και αφετέρου ελπίζεται να περισώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, οι οποίες απειλούνται.
«Προσπαθήσαμε να κόψουμε έναν γόρδιο δεσμό που είχε δημιουργηθεί από το 2000 μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 και έθετε υπό άμεσο κίνδυνο τη ναυπηγική βιομηχανία, χιλιάδες θέσεις εργασίας, το πρόγραμμα υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού και πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ που είχε καταβάλει, χωρίς χειροπιαστό αντίκρισμα, το ελληνικό δημόσιο», ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος, που αποκάλεσε, επίσης, τη συμφωνία νέα σελίδα για το Πολεμικό Ναυτικό, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και όλο τον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα.
Όπως σημείωσε διευκρινιστικά ο υπουργός Άμυνας η κυβέρνηση δεν προβαίνει σε καμία νέα παραγγελία υποβρυχίων, αλλά διασώζει παραγγελίες της προηγούμενης δεκαετίας αντικαθιστώντας τον επιχειρησιακά και οικονομικά ασύμφορο εκσυγχρονισμό δυο παλαιών υποβρυχίων τύπου 209 με την κατασκευή δυο τελευταίας διεθνώς τεχνολογίας υποβρυχίων τύπου 214, με ελάχιστη οικονομική επιβάρυνση, που υπολογίζεται στα 175 εκατομμύρια ευρώ, σε σχέση με το αμυντικό αλλά και αναπτυξιακό όφελος.

Παράλληλα, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας διευκρίνισε ότι το Πολεμικό Ναυτικό ήλεγξε και πιστοποίησε από κοινού με τον αρμόδιο κρατικό γερμανικό φορέα (BMW) την τεχνική επάρκεια του υποβρυχίου «Παπανικολής», όχι όπως ήταν το 2005-6 αλλά όπως διαμορφώθηκε το 2008 και όπως είναι σήμερα.

Όσον αφορά τις νέες συμβάσεις, με αυτές καταργείται ο παθογενής μηχανισμός των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ενώ επιβάλλονται λεπτομερείς και αυστηρές εγγυήσεις διαφάνειας υπό το διαρκή έλεγχο της Βουλής.
Τα σχέδια των νέων συμβάσεων θα υποβληθούν προς κύρωση δια νόμου στη Βουλή των Ελλήνων με στόχο να τεθούν σε ισχύ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2010.
Πρόσφατα η Κομισιόν έδωσε το πράσινο φως για την πώληση του 75% των μετοχών στην Abu Dhabi Mar ενώ το υπόλοιπο 25% παραμένει στη ThyssenKrupp Marine Systems, καθώς με ανακοίνωσή της είχε αναφέρει ότι μετά την εξέταση της προτεινόμενης συγχώνευσης, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η πράξη αυτή δεν θα δημιουργήσει εμπόδια στον ανταγωνισμό στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.

Η συμφωνία μεταβίβασης του 75% των μετοχών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Abu Dhabi Mar είχε κλείσει από τον περασμένο Μάρτιο με τη σύμφωνη γνώμη του ελληνικού Υπουργείου Άμυνας, ενώ για το ίδιο θέμα ο Ευάγγελος Βενιζέλος είχε δηλώσει προ ημερών - μετά από τη σχετική σύσκεψη στο Πεντάγωνο με εκπροσώπους των ενδιαφερόμενων μερών - ότι «στόχος μας είναι η υπογραφή μιας συμφωνίας που μετά τον έλεγχό της από το Ελεγκτικό Συνέδριο θα κυρωθεί με ευρεία συναίνεση από τη Βουλή προκειμένου να τεθεί σε ισχύ».