Πατρινό Καρναβάλι για πάντα!"-"Καρναβαλέρια"-"Εργαλείο"-"Ολέ!" - Όλα όσα δεν ξέρατε για τα τραγούδια του Πατρινού Καρναβαλιού

Είναι σίγουρο ότι εάν κάποτε επανακυκλοφορήσει σε cd ο δίσκος του Τάσου Μαραγκού «Πατρινό Καρναβάλι», τότε θα δημιουργήσει μυθικό νούμερο πωλήσεων! Ο κόσμος συρρέει κάθε καρναβαλική περίοδο στα δισκοπωλεία αναζητώντας το πασίγνωστο αυτό τραγούδι...




αλλά φυσικά δεν το βρίσκει πουθενά. Τα αντίτυπα του βινυλίου εξαντλήθηκαν την χρονιά της κυκλοφορίας τους, ενώ από τότε δεν έχει γίνει ποτέ καμία επανέκδοσή του τραγουδιού, παρά μόνο είχαμε μια αδιάφορη επανεκτέλεση από άλλον τραγουδιστή για τις ανάγκες συλλογής της Minos.



Ποια ήταν όμως η αποκριάτικη μουσική συγκομιδή;



Η εξαετία 1990-96 θεωρείται η “χρυσή περίοδος” των καρναβαλικών παραγωγών, καθώς παρατηρείται πληθώρα κυκλοφοριών και έντονη κινητοποίηση, τραγουδοποιών και τραγουδιστών. Δεν πρέπει όμως να παραβλέψουμε και το ρόλο των αιθουσών ηχογραφήσεων, με κυρίαρχη αυτή του “Hit Factory”, που μέχρι σήμερα διευθύνουν με επιτυχία οι αδελφοί Γιώργος και Τάκης Σμυρίλιος. Όπως επίσης σημαντική ήταν η προσφορά των Αλέξανδρου Σκρεμύδα, Κώστα Αλμπάνη, Θεόδωρου Μπίρμπα, Φωτεινού Ανδρεόπουλου κ.α.



Ας θυμηθούμε λοιπόν τις χαρακτηριστικότερες δισκογραφικές προσπάθειες που είχαν αμιγώς καρναβαλικό χρώμα, αλλά και εκείνες που εμπεριείχαν αποκριάτικα τραγούδια:



Πιονέροι της καρναβαλικής δημιουργίας θεωρούνται ο Τάσος Μαραγκός, ο Σταύρος Δημόπουλος και ο Αλέξανδρος Σκρεμύδας.



Οι δύο πρώτοι καρναβαλικοί δίσκοι φέρουν την υπογραφή τους, κυκλοφορούν το 1990 και έχουν τίτλο “Πατρινό Καρναβάλι” και “Jaba Saba”. Έχουν πλέον ιστορική αξία, αφού δεν υπάρχουν στην αγορά.



Από αυτούς τους δίσκους ξεπηδούν τραγούδια διαχρονικά: Ο Τάσος Μαραγκός μπορεί να υπερηφανεύεται ότι συνέθεσε τον αδιαφιλονίκητο ύμνο του Πατρινού Καρναβαλιού, ενώ η διασκευή του “Καρνάβαλε κι αποκριά” ξανάκανε το παραδοσιακό αυτό τραγούδι επίκαιρο.



Αξίζει να τονισθεί η καταλυτική συνεισφορά του ιδιοκτήτη του δισκοπωλείου «Musical» Φώτη Φωκά και του «Ράδιο Γάμμα», που είχαν στηρίξει αποφασιστικά την έκδοση της ιστορικής αυτής ηχογράφησης.



Από την πλευρά του ο Σταύρος Δημόπουλος με τον Αλέξανδρο Σκρεμύδα, δημιούργησαν ένα από τα πιο ανατρεπτικά σε στίχο και μουσική τραγούδια, το “Jaba Saba”, το οποίο σήμερα θεωρείται κλασικό.



Τα επόμενα χρόνια ο Τάσος Μαραγκός επιχειρεί τρεις φορές να επαναλάβει την επιτυχία του “Πατρινού Καρναβαλιού”, αλλά ήταν φανερό ότι τα πολύ μεγάλα τραγούδια δεν μπορούν να ξεπεραστούν, ούτε ακόμα και από τον ίδιο τον δημιουργό τους. Καλύτερη επόμενη στιγμή του Τάσου το “Καρναβάλι η ζωή μας”, που έγραψε και κυκλοφόρησε ένα χρόνο μετά, το 1991.



Ο Σταύρος Δημόπουλος επανέλαβε την δισκογραφική του απόπειρα το 2002, αλλά χωρίς την αναμενόμενη επιτυχία. Το τραγούδι του χωρίς την απαιτούμενη προώθηση και διαφήμιση, πέρασε σχεδόν απαρατήρητο.



Ο Ανδρέας Διονυσόπουλος θεωρείται από τους αθόρυβους δημιουργούς, που φρόντισαν να διατηρήσουν άφθαρτο το μύθο τους. Κυκλοφόρησε μονάχα έναν ολοκληρωμένο καρναβαλικό δίσκο (1992), με τίτλο “Καρναβάλι Ολέ”, που κληροδότησε τις επιτυχίες “Ολέ” και “Τοp”.



Η Βίλη Σινούρη θεωρείται μία από τις καλύτερες γυναικείες φωνές που ανέδειξε η Πάτρα και που δυστυχώς περιορίστηκε σχεδόν αποκλειστικά στην ερμηνεία τραγουδιών διαφημιστικών μηνυμάτων. Πάντως το πέρασμά της από την καρναβαλική δισκογραφία είναι αξιομνημόνευτο, αφού συνέδεσε το όνομά της κυρίως με την “Καρναβαλέρια”. Ένα ιδιότυπο στιχουργικά τραγούδι, που δεν λείπει από κανένα καρναβαλικό πρόγραμμα.



Από τους έντεχνους συνθέτες καρναβαλικών ασμάτων θεωρείται ο Περικλής Παπαδόπουλος. Ο δίσκος του “Ακούσατε-ακούσατε” κάλυπτε με τα τραγούδια του όλες τις φάσεις του Πατρινού Καρναβαλιού, (τον Κρυμμένο Θησαυρό, την τελετή λήξης, την Τσικνοπέμπτη κ.α),αλλά είχε την ατυχία να εκδοθεί την μεταβατική περίοδο που το βινύλιο αποσυρόταν και κυριαρχούσε ο συμπαγής δίσκος ακτίνας. Το γνωστό σε όλους μας cd.



Πολύ καλή στιγμή αποτέλεσε το “Καρναβάλι ονειρεμένο”, του Κωνσταντίνου Ανωγιαννάκη. Ένα υπέροχα δομημένο τραγούδι, που δύσκολα λείπει από αποκριάτικη γιορτή.



Αργότερα, κυκλοφόρησε διασκευασμένο στη συλλογή “Καρναβαλέρια Νο 2”, διαγράφοντας μια νέα πορεία ερμηνευμένο από την Βίλη Σινούρη.





Το Καρναβαλικό Κομιτάτο κατέθεσε και αυτό το δικό του στίγμα: Κυκλοφόρησε δύο τραγούδια, με πιο σημαντικό το “Τρελό το καρναβάλι”, που είχε τραγουδήσει ο Περικλής Ματσούκας.



Το cd που ...δεν εκδόθηκε!



Αξιοσημείωτη όμως είναι και μια σειρά από καρναβαλικά τραγούδια, που παρότι ποτέ δεν κυκλοφόρησαν σε cd ή βινύλιο, έχουν γίνει μεγάλες επιτυχίες και όλοι τα αναζητούν στα δισκοπωλεία. Ματαίως όμως, αφού ποτέ οι συντελεστές τους δεν κατάφεραν , ή δεν θέλησαν να τα κυκλοφορήσουν. Ωστόσο αυτά ηχογραφούνται από Πατρινό σε Πατρινό, ενώ μέσω του διαδικτύου κυκλοφορούν σε ολόκληρο τον κόσμο. Πρόκειται για το περίφημο “Εργαλείο” και ακόμα τρία σατυρικά τραγούδια του πληρώματος 210. Πρόκειται για μια παρέα καρναβαλιστών που συμμετέχοντας κάθε χρόνο με ένα τραγούδι στο “διαγωνισμό ταλέντων” κατάφεραν με τον “πονηρό” και διάχυτο από ερωτικά υπονοούμενα στίχο τους να κινήσουν την περιέργεια όλων.



Έτσι εκτός από το “Εργαλείο”, ηχογραφούν ακόμα τρία κομμάτια: Τα “Μανιτάρι μαγικό”, “Από που” και “Μπαγκλαβάς”. Άπαντα βασίζονται στη μουσική γνωστών ξένων επιτυχιών, κάτι που τα έκανε ιδιαίτερα οικεία στα αυτιά των καρναβαλιστών.



Την επιτυχία του “Εργαλείου” ζήλεψε ακόμα και ο Τάσος Μπουγάς, ο οποίος το διασκεύασε σε λαϊκό άσμα και το κυκλοφόρησε παράνομα, σε συλλογή που συνόδευε το μουσικό περιοδικό “Πίστα”.



Και δεν ήταν ο μόνος: Μεγάλη διαφημιστική εταιρεία χρησιμοποίησε το “Εργαλείο” για τις ανάγκες τηλεοπτικής προώθησης κλιματιστικών μηχανημάτων! Οι πατρινοί καρναβαλιστές απάντησαν με μηνύσεις και πέτυχαν να διαφυλάξουν την πατρότητα των μουσικών δημιουργημάτων τους. Αν και στη συνέχεια τους προσέγγισαν δισκογραφικές εταιρείες, η πολυπόθητη έκδοση του cd δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ...